2012-09-14

120705 Skottland-Scotland , dag 12 Torsdag Mull of Oa

Translate? See Google translation in the sidebar!
Click to enlarge All photos NF Photo 120705
120705 Torsdag, dag 12 Mull of OA och färja
 
Idag vaknade jag mer än lovligt tidigt. Kl 5 redan. Låg och drällde eftersom jag var färdigpackad i stort sett.
 

Vädret var fint så turen söderut till Mull of Oa var riktigt fin. Vi parkerade bilen och knallade in i hagar med långhornade kor. Dom vill jag nog inte bli osams med. J  Väl framme vid vattnet var det så fint. Lite sulor flög en bit ut. Stormfåglar och andra måsfåglar fanns också. Även här var kusten vild och svart. Vassa svarta formationer överallt. Det var blött i marken. Vattendränkt torv antagligen. Så skorna blev blöta. På ett ställe långt under oss låg några sälar och vilade respektive plaskade omkring i vattnet till allas förtjusning. En pilgrimsfalk var förmiddagens bästa skådning. På högsta punkten fanns ett minnesmärke i form av ett torn. De har mycket vild historia i Skottland.
 
Vi åt sen lunch i en by i närheten och körde sedan till färjan i Port Ellen. Vi hade lite tid på oss att gå omkring och kika på området. Kulturmässigt var det en staty vi skulle se på. Ett krigsminne.
 
Sedan blev det ett kort besök på andra sidan viken där det fanns ett fyrtorn. En skön promenad med några strandskator och drillsnäppor. Även en grotta skymtades men kunde inte utforskas.
 
Färjan över till Kennacraig gick inte förrän kl 18 och tog lite drygt 2h. De körde in lite tid även idag.
 
Skådningen på färjan blev lika häftig som förra gången men den här gången var det mer dimma. Massor med alkor. Och delfiner enligt Ola, fast jag lyckades inte se dom.
 
 
 
Sedan körde vi ner till hotellet i Inveraray och George hotel vilket tog ytterligare ca 2h. Och där blev jag satt i tornet!
 
Jag duschade och sedan gick jag till puben för att koppla upp mig till internet. Första gången jag suttit nyduschad på en pub. J Pratade lite med min dotter och sedan fick jag sällskap av Ola och Sture en stund.


 

Mer om Skottland på NF Photo och Fågelarter
More about Scotland on NF Photo and Bird species

 
Labels: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , sillgrissla

1 comment:

  1. Japp, här kommer jag att trivas :)
    Jag har också en reseblogg som jag uppdaterar i mån av tid.....

    ReplyDelete

Thanks for visiting my Travel blog :)