2013-09-13

Honolulu dagbok på svenska

click photo to view with Lightbox

NF Photos 13xxxx
Honolulu 130811-130902

Resedagbok för Honolulu 130812-130902

130811    åkte upp till Arlanda och kvartade där. Bussen gick 17.23 så det blev tidigt.
Min runda soffa var borta så jag fick hitta en annan. I ett cafe. Problemet nu var att de hade fnatt på att städa. Maskinen kom av o till för en runda. Och när de var klara vid 2-tiden kom en städmadam och tog resten.  Lilla kameran strulade på väg upp till Stockholm och tyckte den fick kortfel så jag förlorade en del bilder jag tog på en fin muslimsk kvinna i blått. (fick fatt på dom när jag kom hem)
130812 må.  Janet o Marcus kom upp vid 7.  Efter lite strul vid automaten tog vi den enda anställda som fanns för hjälp så vi fick både sittplatser och boardingkort för båda planen.
Vi kunde handla lite taxfree så nu har jag whisky för hela resan.
Planet gick från Arlanda ca 10.50 i.st.f 10.20. Men vi var it tid till Chicago i alla fall så det gick bra. Jag satt på raden framför Marcus o Janet och med gång plats. Tyvärr var det inte mycket att se eftersom det var vita moln över hela sträckan. Jag fick i alla fall en skymt av Grönland.
Middagen vi fick på planet var någon örtkryddad kyckling som var riktigt god.
Sedan fick man ju ställa om klockan flera gånger vilket ställde till problem. När jag skulle ställa om tiden i Olympus kameran strulade den hela tiden och helt plötsligt hade den formatterat hela kortet så allt jag tog med den mellan K-holm och Chicago försvann.  Man blir ju inte glad L
Johanna kom och hämtade oss och vi åkte till deras hus för att hälsa och lämna in Janets och Marcus bagage.  Sen åkte vi till ett ställe där Janet skulle äta Ceasarsallad. Själv tog jag några små hamburgare. Var varken hungrig eller sugen. De var ingen höjdare heller.
Hostellet blev jag besviken på. Inte alls den kvalitet jag väntat mig. Jag fick dela ett rum med 7 unga män. Gör väl inget men det var inte särskilt rent i badrummet. Och sängen är svår att komma upp i. Jag fick överslaf. Den gungar.
Lyckades i alla fall hitta kontakter så jag kunde koppla upp mig. Ett par av killarna är riktigt trevliga och klockan var över ett när jag lade mig.
130813  Vaknade kl7
Lite väl tidigt men det var väl väntat. De andra ska hämta mig kl 9 för frukost och lite rundturer. När de kom hade de Isabelle med sig och hennes bror. Och det var ju en hit. Janet hittade sin nagel butik och bestämde sig för att göra det nu. Isabel, fr Texas, tog sig an oss andra och visade oss runt i campus och i omgivningarna. Hon började med att bjuda oss på vår första frukost.  Vi passerade sen  bla Chinatown med tillhörande mat marknad. Vi hämtade upp Janet och Johanna strax före tolv. Och då var det lunch på McDonald. Jag var inte hungrig så jag tog bara en Coke.
Sen körde Isabelle oss till ett varuhus/marknad. Där började vi med Victoria Secret. Janet handlade som tokig. Undrar hur deras ekonomi ska se ut om ett par veckor.
Vi gick runt i några affärer och tom Marcus köpte lite tröjor och shorts. Fast han känns lite småsur. Och klänger på Johanna.
Vid 4-tiden blev vi upplockade igen och vi åkte till en restaurang för att äta flamberat. Vi valde kött typ lövbiff och kyckling. Det var gott men lite struligt med elden. Vi var 8 till bordet eftersom alla tjejer var med. Janet och de andra ville gå på bio och se en film som jag inte tyckte verkade kul så jag blev avsläppt vid Hostellet av Isabelle efter att ha släppt av hennes bror vid flygplatsen.
När jag kom in var ett par av killarna där. Bla Randi som plåtat mycket och vi diskuterade foto ett bra tag. Efter det tog jag en kvällspromenad. Laddade över fotona på datorn osv. Till min stora förvåning låg alla killarna och sov så jag satt själv uppe.
Tarmen är inte rolig. L Och jag har min första tå-blåsa.
130814 onsdag
Vaknade kl 6 så det blev lång väntan på frukost. Sitter o skriver nu. Kl är 8. Janet ska försöka komma hit till kl 12. Ska ta bussen. Johanna är i skolan och Marcus vill inte shoppa.
Efter den lite skrala frukosten, kaffe o rastat bröd, gick jag ut och ner till området vid Zoo. Det visade sig vara typ ett litet Zoo där föräldrar gick med barnen. Efter det gick jag ner till stranden och fotade lite fågel och vatten. Där fanns en massa Fig treees också, med massor av hängrötter, som gav trevlig skugga.
Janet kom kl 12 som sagt och vi gick ut på stan. Hon hade inte ätit frukost så efter ett tag hittade vi en youghurt restaurang eller vad man kan kalla det. Köpte en härlig sak med blåbär o jordgubb i. Vi gick in på Victria Secrets lilla butik här nere och tro det eller ej, jag köpte trosor.När vi tröttnat på marknader butiker satte vi oss vid stranden en stund
Jag köpte också ett par nya flip-flops. Har nu 4 blåsor.  Vid 5 åkte vi bussen upp till huset, Där var bara Macke hemma men det dröjde inte så länge innan Johanna o Malin kom. De fixade en lätt middag med pasta o grönmögelsås.
Jag tog åtta bussen tillbaka ner till stan, och nog sjutton åkte jag för långt och bussen tog inte den vägen jag trodde så jag fick en rundtur. Men det var lugnt.
130815 torsdag
Jag åker upp till huset efter frukosten. Ta med banan o dricka. Vaknade kl 8 så det var bara att vänta till 9 för frukost. Sen åkte jag upp till huset. Och naturligtvis åkte jag för långt igen, Men inte längre än att jag  kunde gå tillbaka.
Vi stack i väg. Johanna fick 10 dollar till bensin, och så åkte vi över bergen till östra kusten. Vi stannade till vid Pali och fick en fin utsikt över J:s universitet och kusten. Det var mulet och vi fick lite regn.
Vi  fortsatte norrut längs kusten och passerade bukten de brukar gå ut i med båten. Johanna stannade vid en strand hon gillade så vi gick omkring på lava ett tag. Spännande strand. Kön till dass var däremot inte spännande. L
 Efter ett tag hade de lokaliserat stranden med sköldpaddor så där stannade vi till förtsås. Det var rätt intressant för sköldpaddorna simmade omkring i strandkanten och la sig på stranden. Personalen där brukade sätta upp ett rött snöre omkring dom så att folk inte skulle besvära dom.
Sedan fortsatte vi upp till en dykaffär så Janet skulle kunna köpa glasögon och andnings-munstycke. Det blev också flippers för Marcus.
Efter dykaffären gick vi till en shop för Shaved ice cream. Gott var det och läskande vilket inte var helt fel. Tog 3 smaker plus vaniljglass. Nu började klockan närma sig halv 6 så vi åkte vidare till DOLE ananas fabrik.
Klockan började bli mycket och min mage började köra. Men då åkte vi in till BEST BUY  för att köpa lokala telefoner så nu har vi varsin. Som tur är skjutsade de hem mig så jag slapp ta bussen med min körande mage.
Fixade till magen eftersom alla grabbar var ute. Duschade o fixade till mig. Sen kom jag på att kameran ligger kvar i bilen. Under sätet.
I morgon ska vi träffas vid 11.30 så där, Efter varuhuset Ala Moana,  från mig sett, Bishops Street. Buss 13.
130816 Fredag
Vaknade tidigt, ca kl 3 först, sen när Linus var på väg upp. Linus Klemets från Göteborg som ska till Australien nu.
Vid 6 tiden gick jag ut för att se hur stranden ser ut på morgonkulan. Det var mest mulet och solen bakom bergen förståss. Så ingen soluppgång. Men det var rätt mycket folk uppe för att titta på den. Några surfade redan. Många av de hemlösa låg runt sanitetsbyggnaden vid stranden. Där kan de gå på toa och tvätta sig. Sedan var det mycket sammankomster på gräsmattan.
Gick ner till frukosten och fick se en av duvorna sätta sig på glaskanten till en syltburk. Tyckte visst det var riktigt fint. Fördrev tiden tills det var dags att ge sig iväg. Skulle till Bishops street och chaffen kom ihåg.
JJM var där när jag kom. Min buss var försenad. Men inte gick vi till en badstrand som jag trott. Vi var vid Universitetet och de kollade på prylar och kläder. Lite lunch åt de också, men jag var mätt så jag tog inget. Sen skulle Johanna till skolan. Och vi fortstte till Marten där vi var första dagen. Både Janet och Marcus verkar gilla att handla. Och inte blev det någon strand, men vi letade rätt på den i alla fall innan vi åkte åt var sitt håll med buss.
När jag kom till Hostellet så tog jag av mig det viktigaste och gick ner till stranden. Nu har jag badat och sandat. J Då det var solnedgång plåtade jag lite också. Sedan gick jag iväg för att handla lite. Hittade faktiskt en Brie ost. Duschade och tvättade bort sand och salt.
Linus är tillbaka från Big Island och har tydligen haft väldigt bra, fick gå ner i kratern också.
Här är det just nu ölparty på rummet. Lite högljudda men inte otrevliga.
Kom ihåg: Marcus vill ha gamla liggdynor at göra masker av.
130817
Ska till JJM för ytterligare ett shoppingpass i eftermiddag. Tar bussen och ska vara där före 12.
Var ner till stranden och plåtade lite före frukost. Fick ett bar bra vår o surfbilder. I alla fall med tanke på hur pass små vågorna är. Tog 3 mackor t frukost och gjorde mig sedan klar för bussen till huset. När jag kom dit vid 11.30 hade de inte ens ätit frukost. L  Så det tog ett tag innan alla var klara för avfärd till köpcentret. Vad det nu hette. Becka och hennes kompis låg i backluckan. Isabel var någon annanstans. Jobbade visst.
Vi travade runt i affärerna. Jag hittade faktiskt ett par tröjor som jag köpte. Det verkar som om Malin och Maracus har ”klickat”. De har rätt mycket gemensamt. Gillar båda spel mm. Så småningom gick vi på McDonalds och åt. Tog en Crispy Chicken wrap. Den var rätt god och jag var nöjd och mätt. Vid 5-6 åkte vi tillbaka till huset. De skulle laga mat men jag var fortfarande mätt och dessutom en förkylning på gång. Så jag åkte ner till Waikiki. Ärligt talat kände jag mig överflödig och hade inget att göra.
Gick ner en sväng till stranden innan jag gick upp till hostellet. Vi har fått några nya rumskamrater. Bl.a en tjej. Duschade och började kolla WordPress. Janet o de andra ska till Ala Moana, marknaden, i morron igen och sen till den heta stranden. Verkar inget kul så jag kör ”plan B”. Vilket betyder att jag går upp till Dianond Head och fortsätter runt kusten upp till Waimanalo. Promenad o buss är vad som gäller. Hädanefter får jag nog göra egna saker om jag ska få ut nåt mer av resan än shopping. Efter en vecka har jag i alla fall badat, det har inte dom.
130818
Gick ut efter frukost och gick längs stranden bort till Friluftsområdet jag tänkte utforska. Hittade en del fåglar där och plåtade som tokig. Har visst lite abstinens. J Hittade t.o.m en papegoja. På andra sidan vägen hittade jag Cattle Egret. Så  roligt att äntligen få dom i närbild.
Sedan promenerade jag bort till Diamond Head. Och det var längre än jag trodde. Så det blev en rejäl promenad. Dessutom var det ju också 2,2km vandring upp till toppen. Med alpstigar, en massa trappor och tunnel. Men när jag sedan skulle fortsätta min promenad med buss ville det sig inte. Först sa en taxichaffis att den botaniska trädgården nog inte fanns. Och att det var flera miles ner dit där COCO var. Men Coco kratern kanske inte är så mycket att se heller. Det hela slutade med att jag fick gå tillbaka också. Fötterna är lite möra nu.
När jag närmade mig stranden hörde jag musik. Det visade sig komma från en scen i en närliggande park. Två herrar spelade gammal Hawiansk musik och en del gamla västern låtar. Jag var in o kollade förstås. Sen ringde jag Johanna. Jag lyssnade en stund sedan gick jag ”hem” och bytte utstyrsel till bad. Gick ner till stranden igen och lekte i vågorna.
Mat köpte jag i SubWay och åt upp den vid ett bord vid stranden.
Har skypat med Janet vi försöker mötas på bussen uppe vid min hållplats. Janet o Macke ska ta buss nr2.
[9:28:42 AM] Janet: Vi ska till schoolstreet/Kapalana   Bishop museum
jag satsar på att hinna med en buss nr 2 som går från School street/Lililha Street kl 11.38 så om din buss kke går vid 11... eller straxt innan 11 (worry)
130819
Nog är det svårt at få till möten med bussar som mötesplats.L Men vi kom i alla fall alla till museet. Det visde sig vara riktigt intressant. Man fick se mycket av kulturen och historien. Både Marcus och Janet var intreserade. Johanna i skolan.

Science delen med vulkanen var cool. Men vi missade tyvärr planetariet. Annars var allt bra.
Här på hostellet var fullt pådrag när jag kom tillbaka vid 4 tiden.
[9:48:37 AM | Redigerat 9:50:32 AM] Monica NatureFootstep: "Bug-man" hade röjt upp i två sängar. De hade tydligen fått in lite elaka kryp. Min säng var visst inte berörd men vi bytte lakan i alla fall. Bed bugs heter dom visst. Platta röda, blodsugande saker saker.

Sedan var jag ner till stranden och gungade i vågorna och plåtade förstås.
Stranden, Bishop Museum, Stranden. Honolulu Antiklinex var i rummet o sprutade i / runt 2 sängar.
Imorgon Hajk o badstrand. Till huset buss vid 8.tiden
Morgon o kväll på stranden.
130820 ti
Maunawili Falls Trail o Kailua Beach Park, en badstrand i närheten.
Jag åkte upp till huset med 8-bussen. Sedan kom vi iväg ca 9.45. Vi åkte först till Maunawili Falls. Det var lite ansträngande. Påminde lite om Costa Ricka minus myror. Myckeat rötter att kliva över och en del trappor och höjder. På slutet blev man tvungen att ta av skorna och gå i bäcken vilket var skönt.
Tyvärr var det ju en massa folk där men Marcus badade i alla fall. Skulle ha gjort det själv om jag inte släpat på så mycket grejor. Ibland är det en nackdel att släpa på kamerorna, men jag vet ju att jag ångrar mig annars.
Tillbaka vid bilen ca 12.30 så letade vi rätt på en hamburgerbar. Johanna var hungrig. Själv storknar jag av alla stora portioner. Känns så fel att slänga hälften av all mat man får.
Badstranden var helt underbar. Så skönt att gå ner i vågorna och fara runt som ett fiskeflöte. J Jag badade två gånger och gick sen runt o plåtade. JJM badade också två gånger.
Det enda som inte var riktigt kul var toaletterna, men vad kunde man vänta. Johanna skjutsade mig ”hem” och jag gick en tur på stranden och på stan. Åt en Subway igen. Börjar redan kännas tråkig.
I morgon blir det visst tävlingar på stranden, J o M kommer hit.
130821 ons
Gick upp vid 7 och bytte säng eftersom skotten lämnade sin idag. Och då fick jag se flera sådana blodsugande kryp så jag krossade 3 st och tog ner till värden. Det slutade med att bugman fick spruta alla 4 sängar i det rummet. Åt frukost och gick sen ut ett tag vid parkerna. Janet o Marcus skulle ju komma vid 12, men icke så. ! 1.30 dök de upp. Då hade jag redan tagit reda på var Duke festligheterna skulle vara. Det var hett som bara den och Macke fick snart ont i huvudet. Vi hann i alla fall se lite på flaggleken och när de gjorde konster på surfbrädor. Sedan åkte de tillbaka till hsuet och jag gick ner till stranden o lekte lite. Fick sällskap av en pratsjuk nork-svensk kvinna som heter Monica. Hon har just flyttat hit o känner sig antagligen lite ensam.
Hade en diskussion med Anton som ska studera kommunikation. Berättade vad jag tycker om GOOGLE.
I morgon KAN programmet se ut som följer: ta ett dopp på fm. Janet kommer och vi promenerar i parkerna häromkring o hon får naglarna fixade. Sen åker vi upp till huset och äter.
La'ie Point = önskemål ev på tisdag.

130822 torsdag
Ja, inte kom Janet som det var meningen.
Jag gick ner o tog ett dopp efter frukost och sedan gick jag runt lite o kollade fåglar. Hittade en vadare men då jag inte hade någon kamera med mig fick jag gå till hostellet o hämta en. Tursamt nog var fågeln kvar när jag kom tillbaka. Gick igen t hostellet för att försöka nå Janet. Hon strular igen så jag sa att jag stannade och gick till parkerna själv så kommer jag upp till huset när hon skickat ett SMS.
Jag hittade några till av vadaren, varför kommer jag inte på namnet? Och även en ny fin brun fink. Så min tid var inte bortkastad.
Huset var öde när jag kom upp dit vid 18.30. Men jag behövde bara vänta ca 5 min innan gänget dök upp. Allihop plus en massa mat fanns i bilen. Becka o hennes kompis stod för matlagningen. Som bestod av ugnstekt potatis o stekt kött.  Sen var tjejerna tvungna att möblera om eftersom en ny tjej flyttar in imorgon. Jag kände mig lite utanför och kanske att jag stör lite mitt i alltihop. Johanna är ju förskyld också inför sista provet. Och måste plugga på lite. Jag tog 21.53 bussen ner till stan. Var på hostellet kl23.
Till imorgon vill Johanna att vi följer med till skolan på andra sidan bergen. Hon har prov ca 2 h och vi kan titta på anläggningen under tiden.
Janet ska klippa håret kl 9 och jag ska vara vid Bishop St ca 11.00
130823 fredag
Kl 10.30 var jag vid Bishop och fick kontakt med Johanna o Janet. Janet har klippt sig riktigt kort. Ser bra ut. Efter ett tag rörde vi på oss och hittade Marcus uppe vid busshållplatsen. Vi gick omkring ett tag och hamnade i skolshopen. Jag köpte mig en ryggsäck trots att den inte har midjeband. Jag får flytta över det jag har.
Vid ett tiden gick vi till busshållplatsen för att åka ut till den andra skolan där Johanna ska ha sitt prov. Vi gick omkring lite och tittade på omgivningen. Jag hittade ett par fågelarter jag inte haft förut så det var kul. Det är en vacker plats för en skola, och välskött.
Väl inne i stan igen delade vi på oss och jag åkte till hostelet. Där hade de röjt igen och sprutat allt tror jag. Tom min namnlapp var väck. De passade väl på när det var i stort sett folktomt.
Efter att fixat sängen o sånt gick jag ut som vanligt och tog ett bad. Det var nästan folktomt där så det kändes lite mysko. Åtta satt jag på stenkanten vid waikiki beach och åt min subway. Då började fyrverkeriet. Det hade jag glömt, men vilken bra timing. J Jättetrevligt!
Satt ganska länge och lyssnade på musiken från hotellet på andra sidan gatan.
130824
Janet hade frågat om jag ville följa med till Ala Moana eller vad det nu hette. Nya tjsen Bruna behöver handla mat och Macke o Malin vill se på dataspel. Sen skulle de kanske gå på bio. Jag bestämde mig för att åka till Koko head Point istället. Buss 22 och sen en promenad på ca 1.6 km. åter lagom så det gjorde jag. Bussen gick bra men den var fullpackad. Promenaden gick också bra genom Portlocks fina villakvarter. Jag hamnade i deras beach area.  Spitting Cave som jag letade efter hittade jag inte men jag gick inte så långt längs kanten för klipporna var hala från havsvatten. Tillbringade ett par timmar där och hittade en vadare och några Ruddy Turnstones. Sen gick jag tillbaka.  Jag var rätt trött när jag kom tillbaka och satte klockan på ringning men blev väckt före av telefonen. Johanna o gänget var på väg för att hämta mig till delfinerna. Det skulle vara en gratis uppvisning sas det, men när vi kom dit var det redan över. Men vi kunde i alla fall gå runt och titta på delfiner, turtles och rockor.
Men sen fick vi sitta ner och beställa nåt för 25 dollar stället för att betala 35 dollar för parkeringen. Tror alla tjejer utom Isabel var där så det var två bilar.
Hur som helst så kom jag hem så småningom. Rummet blev nästan fullt bl a av ett nygift par från Danmark som slafade i samma säng.
 130825
Vaknade tidigt och gick ut o ner till stranden. Det var jippo därnere. Troligen sista dagen av Dukes festival. En av killarna lagar mat som vara den. Han är visst ihop med en av tjejerna som är indianska.
Idag ska vi till Hanauma Bay. Enl Johanna ska buss 22 gå härifrån halv ett. bussarna går lite annorlunda från igår men min buss verkar gå härifrån 12.39. Jag tar den och åker ner till Hanauama Bay. Vi får ses där.
Det blev en riktigt trevlig dag. Först var det spel på stranden igen och sen skulle jag hoppa på buss 22 kl 12.30. Den var lite sen men inte så full med folk så jag hittade tjejerna o Marcus på en gång. Kul för samtliga var med. J Annars blev jag väl lite besviken på stället. Väldigt vackert uppifrån men sen var det inte mycket. Till att börja med fick vi bevista ett föredrag o en film om platsen och vad de vill med den. Man fick inte röra några koraller så de kan gå sönder t.ex. Vilket gjorde att Janet tyckte det var otäckt att snorkla då risken för att hamna bland korallerna var stor. Ändå var det bara ”hårda” små koraller. Tog några duschbilder, annars inget särskilt.
Vid 5 tog vi bussen tillbaka och gick och åt nere vid waikiki. När vi var klara var det solnedgång och sen åkte alla hem.
I morgon tar vi en tur på läsidan. Jag åker upp så jag är vid huset ca 11.30-12.00.
130826
Läsidan stod på programmet idag. Vi blev sena som vanligt. Vi kom inte iväg förrän kl var över ett. Man blir lite besviken på Oahu för det är hiways överallt. Bara stadsbebyggelse och motorvägar. Hur kul är det? Inte mycket kvar av öns ursprungliga utseende. Johanna körde oss till en liten lagun där vi tog ett dopp och gick omkring lite. Att sola var för hett. Men det var vackert förståss även om lagunen var artificiell. Jag pratade lite med några från Vietnam. På vägen därifrån saktade vi ner så jag kunde fota svart svan vid ett litet vattenfall. Parkvarianten förstås, men i alla fall. Vi stannade till vid ett ställe och tog några kort på fina gröna alger. Det stod en massa folk o fiskade så det var inget att stanna på. Nästa stop var stekhett och jag stannade i skuggan av några buskar. O slocknade. Men det var skönt. Sedan letade vi efter ett gammalt tempel som skulle finnas i trakten. Men vägen var avstängd så det var tji. Då blev det middag i stället. Och sedan tillbaka till Honolulu och huset. Klockan var rätt mycket så jag missade solnedgången då jag satt på bussen.
Läsidan var väldigt torr och orangebrun till färgen. Stor skillnad mot vad vi sett förut. Men vackert på sitt sätt. ”Middag” vid stranden o sen dusch o sova.
 Delfinturen blir i morgon då arrangörerna inte hade fulla turer. Jag ska vara vid Marriott kl 5.45. JJM blir skjutsade ner av Isabel.
130827 ti
Delfiner. Vaknade som avsett och gick ut till 5.50. Johanna kom precis och trodde jag försovit mig. Men det hade jag inte. Det var bara vi som hämtades upp vid den platsen. Sen åkte vi norrut till ung den plats vi var igår. De flesta på turen var japaner så Johanna hade några att prata med.
Vi som inte hade egen utrustning fick låna det. Jag hade inte glömt hur man gjorde sen Kenya så det gick bra. Vi var rätt många så det blev trångt i vattnet. Och visst fanns det delfiner. Såg säkert 20 st. Plåtade för glatta livet, ja efter omständigheterna. Det gick ändå rätt bra. Jag kom aldrig riktigt nära dom men jag är nöjd ändå. Fick några bilder som är hyfsade. Wfter delfinerna åkte vi till en annan plats där det var ett rev med sköldpaddor och fiskar. Så mysigt att simma omkring och kika på dom. Tyvärr tog batteriet slut i kameran men jag hade ju fått det viktigaste. Och Johanna plåtar ju också med sin mobil. Marcus gav henne ett vattentätt fodral till den. Det fick bli hennes julklapp i år. Det var ju lämpligt. J
Sen bjöd ju besättningen på lite hula uppvisning ala skoj varianten. Det var ju kul. När vi sen kom iland igen var det dags för oss att få en lektion i hula dans konsten. Rätt så skoj faktiskt. T.o m Marcus var med utan att klaga.
Vi var tillbaka till utgångspunkten vid ett tiden och jag gick t hostellet o fikade. Sen sov jag ett par timmar. Sååå skönt.
Tog en tur i butikerna och hittade en klänning och ett par byxor med palmer på. Byxorna ska jag ha som nattbrallor tänkte jag. Klänningen får kanske ersätta kjolen jag alltid har när jag badat.
Gick sen ner o tog ett dopp till. Det blåste mer idag och kändes lite vanskligt med revet. Jag slog i lite.
Sen blev det faktiskt ett litet fyrverkeri igen vid åtta tiden. Fast de bara ska ha på fredagar. Duschat o skrivit. Nu är vi bara tre på rummet. Jag och paret med den matlagande killen och indianskan. Han ska tydligen studera till helikopterpilot. Programmet imorgon ändrat från tidig morgon till sen lunch.
Suss gott.
130828 ons
Ev surfing kl 13.
ok, vad var det mer på schemat förutom ev surfing?
[9:44:43 AM] Janet: Blowhole, östra sidan, Lanikai Beach (ska tydligen vara en av de vackraste stränderna i världen har jag läst nånstans, om det stämmer vet jag inte). Sen Kailua o shaved ice o vänta in mörkret för att sen se ev stjärnor...
[9:45:33 AM] Janet: På vägen tillbaka samma som vi kom.
De kom ca 13.30 så det där med surfing blev inställt. I stället for vi iväg läng kusten. Gjorde några stopp här o där. Får skriva mer imorgon. Har letat datorns papperskorg halva kvällen. L

Dagen blev trots allt riktigt trevlig. Fin badstrand o god isglass. Hamburgermiddag någonstans. Avslutat med en stund av stjärnkikning. Åter hostellet ca 21.
130829 tors
Packa ihop o ställ allt på balkongen före 10.30 de ska städa rummet.
Ta bussen upp till huset direkt efter frukost.
Kusten igen mot North Shore. Jag åkte upp till huset dirkt efter frukost och var där ca 10.20. De var nästan klara så vi åkte efter en stund. Malin kom med också. Vi åkte rätt långt upp innan vi kom till stället med hålet i klippan. Ett häftigt ställe fullt med den där svårgångna lavan. Som jag ju borde komma ihåg vad den heter. Janet fick lite blodvite annars kom ingen till skada. Alla verkade trivas med att gå omkring i stickig lava och saltstänk.
Sedan åkte vi vidare till sköldpadd stranden. Och efter det Shaved Ice och Dole Plantation. Sen var jag mätt. Så när vi kom till huset åkte jag vidare med bussen.
Är ensam i rummet i natt igen. Fick ju ställa tillbaka allt igen. O bädda om. Middag på stranden.
130830 fre
Zoo på tapeten. JJM tar 10.26 bussen.
Tog en morgonpromenad kl 6-7. Somnade om och vaknade lagom till frukost.
Sen mötte jag JJM för att gå till ZOO. Och det var en hit. Vi var alla glatt överraskade. Det var stort och så trevligt arrangerat. Så även om djurens ytor var ganska små så var de fint gjorda. Och så var hela området. T.o.m Marcus hade fullt sjå med att titta på allt. Både Marcus och Johanna sprang omkring som yra höns. Vi var där i flera timmar.
Vid 4-tiden var vi klara med det och gick ut. JJM tog bussen för att åka och köpa utrustning till Johannas pooldans examen på kvällen och jag gick ner till stranden.
Jag tog ett sista dopp och gick sen hem efter stora kameran för att fota sista solnedgången. Senare var det ”middag” dvs subway och läsk vid stranden och fick se fyrverkeriet en sista gång.
En del nytt folk på rummet igen. Dushade och började se över min packning. Tog upp datorn och förde över bilderna .

130831
Dags för de sista aktiviteterna. Få se om jag får se dom surfa innan jag åker till flygplatsen. Har redan tagit en morgonpromenad och väntar på frukost. Sen ska jag packa klart innan de kommer hit vid 11-tiden. Men just nu vill jag bara ha allt överståndet. Var lös i magen i morse.
Vaknade strax efter 6 och gick ut en sista morgonpromenad bort mot parkerna och nere vid stranden. Vid 8 gick jag tillbaka till hostellet och började packa. Frukost kl 9.
JJM kom och hämtade mig vid 11. Vi fick parkera bilen på Hostellet så vi lastade mina grejor, parkerade bilen och gick ner till stranden.
Planen var att möta Chris, från huset, så att de skulle kunna lära sig surfa. Men när de skulle hyra surfbord bangade Marcus ur. Han hade ont i huvudet o lite av varje. L  I alla fall fick jag se Janet och Johanna försöka ställa sig på plankorna. Skulle gärna provat själv men jag har ingenstans att duscha bort saltet så det fick vara.
Sen gick vi allihop och åt glass. Vi hade lite tid över så vi gick till marknaden för att kolla klänningen jag sett första gången när jag o Janet var där. Den fanns kvar och vi hittade en jag kunde ha. Så nu har jag två långklänningar.
Sedan gick vi och hämtade bilen och åkte till huset. Som vanligt när vi var där satte sig alla vid var sin dator/telefon. Ingen umgicks något vidare så jag bara satt och glodde.
Strax innan vi skulle åka så kom Isabelle och ville ha bilen. Bara en snabbis. Men jag som vill ha gott om tid blev ju stressad. Men bilen är ju hennes också. Hon var dock snabb i vändningen så hon var strax tillbaka.
Vi for iväg till PIZZA HUT för att äta innan vi åkte till flygplatsen. Också det tog ju tid. Men vi hann i god tid i alla fall. Pizza Hut har tydligen ändrat sig lite. Nu fick vi beställa lite som vi ville. Med pass o ”biljet” i handen sade vi adjö för den här gången.
Och så börjar allt strul då. Först fick resväskan åka igen en skanner för växter o djur. Sen var det incheckning. Vid incheckningen fanns en människa ända tills jag kom då stack hon. Jag fick syn på en dator där man skulle antingen logga in eller skanna passet. Hade jag ingen lust att strula med så jag stod o väntade tills någon behagade komma. Det kom någon men jag kunde inte få sittplats och inte incheck från Chicago. Sittplats skulle jag få inne vid Gaten.
Gick in till gaten och ställde mig i kö. Så småningom fick jag både sittplats och incheckning från Chicago. Åt upp sista biten pizza innan jag gick på planet som bara var något sent..
På planet satt jag så dåligt till. I mitten på en femstolars och kom varken ut eller in. Hade en Japan på vänster sida. Vi pratade en stund. De gick runt med dryck ifall nån ville ha. Sen var det tack o god natt.
Utcheck från hostellet senast 12.00.    Flygplatsen senast kl 17. 00  o  hemresa 19.25
Chicago  08.23    1 sept
Avg chicago 16.25 1 sept
Arn 07.50  2 sept

130901     på planet
Sov lite av o till hela tiden. Vaknade då de började gå runt med lite morgondryck. De bjöd faktiskt på juice och kaffe. Vi landad lite före tidtabell men fick istället vänta på att planet skulle få sin plats. Spelade ingen roll eftersom jag skulle slösa 8 timmar på stället.

Plåtade lite och tog sedan spårvagnen till Terminal 5 där planet mot ARN ska utgå ifrån. Satt ett tag vid en rulltrappa och åt en banan för mina sista US pengar. Det var tråkiga 8 timmar och jag blev lurad av en WIFI skylt som sa att det skulle gå att koppla upp sig. Men inte var det fritt. Man hamnade på en sida där de ville att man skulle skapa en användare o betala för tiden. Glöm det!

Men planet avgick så småningom och vi fick middag. Riktigt god sådan. En sorts kalops. Även den här gången satt jag i mittenraden. Men nu på plats 3 av 4 stolar. Men ändå, lika inträngd och utan utsikt.
Såg en film, sista StarTrek, men den blev varken hackad eller malen eftersom mycket pågick med mat o sådant.

130902 må hemkomst ARN 07.50
Sov nog ca 4h. Sen var det frukost och landade ung i tid på ett regndisigt Arlanda. Inte så kul.

Väskan kom jättesent på bandet. Till råga på allt var den trasig. Kollade om det var värt besväret med att anmäla det. Väskan är ju sliten. Men inget verkade fattas så jag knöt ihop det så gott det gick och letade rätt på bussarna till centralen.
Hemfärden gick rätt hyfsad med tanke å att väskan var trasig. Behövde inte vänta så länge varken på buss eller tåg. Men vad stökig vägen är mellan Arlanda och Stockholm, borde verkligen byggas om.

Tog en taxi från station och var hemma kl 11.